lørdag den 27. september 2008

Hvad siger medierne om Arto

Referat af Marlene Chalotte Larsen's Rapport om Arto
Marlene Chalotte Larsen er Cand.Mag. i Kommunikation, Ph.d. studerende på institut for Kommunikation, Alborg universitet, og forker for unges brug af sociale netværk på internettet. Hun har skrevet specialet "Ungdom, venskab og identitet" om unges brug af Arto

Marlene Larsen betegner Arto som et mødested for unge. I medierne bliver Arto omtalt som en chatportal, men det at chatte er kun en lille del der sker på hjemmesiden. Ud fra de 28000 besøgende en onsdag aften er kun 50 personer på chatten. Derimod er det især profilerne med de tilhørende gæstebøger det mest brugte på Arto. Her har man en venneliste med over 100 Artovenner på siden. Det betyder, at den ene part har ansøgt om venskab og den anden har godkendt. Men Arto byder mere muligheder. f.eks. kan man vælge mellem 27 forskellige emner og udskiftet meninger om alt fra politikken og uddannelse til sex. Men også de 22737 klubber, hvoraf de mest populære handler om brystkræft romantik og mobiltelefoner benyttes af de unge. Desuden kan her spilles, ses videoer, læst vitser.
Grundlæggende handler det om venskaber mellem unge mennesker. Ungdom venskab og identitet er derfor noget der er kobblet sammen på mødestedet.

De unges private og offentlige rum
På Arto finder de unge rum til at mødes, være sig selv og frit konstruere sig selv. Stort set alle rum er voksenkontrolleret, derfor søger de unge ind på nettet, hvor de voksene ikke kan overvåge dem. På nettet opbygger de unge miljøer som støtter ungdomssocialiceringen. Dette gør sig også gældende på Arto., hvor de danske unge i høj grad udlever ungdomskulturen og sætter normer og grænser for opførsel.

Arto i medierne
Størstedelenaf kommunikationen på Arto er positiv, men indimellem sker det også at de unge mobber, truer og bagtaler hinanden - ligesom i den fysiske verden. Men disse negative oplevelser har vakt mediernes opmærksomhed.
Overskrifter som medierne har benyttet sig af i de historier de har haft om Arto er f.eks:
- Børn mobber og truer på Arto
- Trusler aftaler vold via hjemmeside
- Danmarks uhyggelige hjemmeside
- Børnechat oser af sex

Mediepanik
Kirsten Drotner, anvender begrebet i sin bog "Unge, medier og modernitet" hvor hun viser hvordan der opstår panik gennem historien, hver gang unge for alvor har taget et nyt medie til sig. De unges mediebrug er indgået i deres hverdagskultur, hvor flertallet af børnene er præget af mangesidighed. Det er også sådan med Arto, men det paradokse er, at de unge slet ikke kan nikke genkendende til avisoverskrifterne. Hver gang Arto bliver kritiseret, spørger de unge hvorfor aviserne ikke kan skrive over de børn, der er glæde for Arto. Derfor er de unge bange for at negativartiklerne engang kan sørge for, at Arto bliver lukket. Men det sker ikke forsikrer direktør Morten Borg.

Ingen kommentarer: